Pcb Prototype China High Frequency Pcb Manufacturing

From ScenarioThinking
Jump to navigation Jump to search

Hei. Mitt navn er Robert Feranec, jeg er fra FEDEVEL Academy

og i denne videoen kommer vi til å fortsette å forbedre layouten på dette brettet.

Forrige gang forbedret vi mye rundt Vias,

og i denne videoen skal vi forbedre sporene.

I denne videoen kommer jeg til å bruke samme brett, men vi vil se

på oppsettet fra forskjellige tider, fra forskjellige revisjoner

og oppsettet ble utført av en junior maskinvare designingeniør,

så jeg vil påpeke områdene

på tavlen som Jeg tror det kan forbedres,

og jeg vil forklare hvorfor vi ønsker å forbedre dem,

og vi vil også se hvordan det
forbedrede oppsettet skal gjøres.

Jeg håper virkelig at du vil finne denne videoen nyttig og la oss gjøre det!

Først skal vi se på minneoppsettet.

Dette er det jeg har mottatt fra junioringeniøren.

Dette er det foreløpige DDR4 -minnelayoutet
mellom prosessoren og minnebrikken.

Og dette er egentlig ikke det vi kanskje vil gjøre

når vi gjør et foreløpig oppsett.

Hva synes du, hvorfor? Hva vil
vi forbedre her?

Spesielt for minnegrensesnittet vil du virkelig

beholde mye plass mellom sporene.

Greit? Dette er det vi kan se her, dette er ikke nok plass.

Det kan være krydstale og minnegrensesnittet er virkelig veldig viktig.

Du vil ikke at brettet ditt skal fortsette å fryse eller krasje.

Så du vil virkelig beholde mye plass mellom sporene.

Etter at denne oppsettet ble forbedret, ser det slik ut.

Greit? Dette er fortsatt bare et utkast.

Ikke glem dette brettet det ikke er ferdig ennå.

Så dette er bare et utkast, men selv i dette utkastet kan du

se mye plass mellom sporene.

Og du kan også se, han inkluderte disse bølgene

for lengdematching.

Fordi når du gjør utkast

eller foreløpig layout av minnegrensesnittet, vil du se

hvor mye plass du trenger for å rute dette grensesnittet på riktig måte.

Så selv denne lengdematchingen er ikke perfekt for øyeblikket,

disse signalene de er lengdematchet omtrent,

ingen presis lengdematching,

du vil fortsatt gjerne se hvor mye plass du trenger for å gjøre det ordentlig.

Da jeg spurte ham om å gjøre denne lengdematchingen, var

dette faktisk det opprinnelige oppsettet,

og jeg påpekte at når du lager disse bølgene,

vil du gjerne beholde litt mellomrom mellom dem. Greit?

Så slik ser det ut når det er forbedret.

Plassen mellom bølgene

er mye større enn det han opprinnelig skapte.

Hvorfor vil vi,

hvorfor vil vi tegne utkastet

eller det foreløpige oppsettet på denne måten?

Hva tror du?

For selv dette er ikke det ferdige oppsettet.

Hvis du gjør det på denne måten,

vil ikke dette fortelle deg hvor mye plass du trenger.

Og når du gjør layout slik, kan du få et inntrykk av

at du har mye plass, for eksempel her,

og du kan begynne å gjøre layout
også her i disse mellomrommene.

Og når du prøver å forbedre dette oppsettet, og

når du prøver å rute minnegrensesnittet riktig,

vil du finne ut at dette ikke er nok plass til å gjøre det,

og så vil du finne ut at du må omdirigere alle disse sporene

hva du allerede har rutet hit,

må du omdirigere dem et annet sted på forskjellige lag.

Det kommer til å bli mye tilleggsarbeid.

Så selv om du oppretter

foreløpig layout, når du gjør utkastsoppsett, vil

du fremdeles gjerne gjøre det på en riktig måte for

å få en ide om hvor mye plass du trenger for dette spesifikke grensesnittet.

Og hvis du vil vite mer om riktig avstand

mellom sporene og mellom bølgene,

kan du se på noen av mine andre videoer.

Dette er det jeg har laget for en tid siden.

Greit? Her kan du finne noen anbefalinger hvor mye plass

du vil ha mellom bølgene,

og her snakker jeg om et dokument,

som har noen anbefalinger om hvor mye plass

du vil beholde mellom sporene.

Jeg kommer ikke til å snakke om dette
i denne videoen hva vi lager nå,

fordi denne videoen da ville være mye lengre enn det er nødvendig.

Hvis du vil vite mer om dette, er det bare å se videoene. Greit?

Jeg legger linkene under denne videoen.

Hvis du vil se hvor nær disse signalene var lengdematchet, kommer

jeg til å velge denne DATA BANK3,

og du kan se at lengden på disse signalene

er mellom 31 og 37 millimeter.

Så de er ikke nøyaktig tilpasset lengde,

men du må være sikker på at det er nok plass til å matche disse signalene

senere slik at de alle kan ha samme eller veldig like lengde.

Nå, grunnen til at du

kanskje ikke vil nøyaktig matche disse signalene i lengden

på dette stadiet av oppsettet, er fordi

du kan bruke mye tid på å

gjøre denne nøyaktige lengdematchingen,

og det er veldig stor sjanse for at du litt

senere trenger det for å flytte et av disse signalene,

og du må gjøre den nøyaktige lengdematchingen igjen.

Og du kan bruke mye tid på å gjøre
denne nøyaktige lengdematchingen nå.

Stol på meg, jeg lærte dette på den harde måten.

Jeg har vært der, og jeg har lært at det å gjøre den nøyaktige

lengdematchingen er noe av det siste du kan gjøre i PCB -oppsettet.

Så det er en av de siste tingene du gjør
i brettet ditt, i PCB -oppsettet.

Presis lengdemåling.

Ikke gjør det nå. Det blir bortkastet tid.



det er helt greit å gjøre denne omtrentlige lengdematchingen i dette utkastet.

Og når vi nevner hvor viktig det er mellomrommet mellom sporene, vil

jeg gjerne vise deg noe annet.

Se

hvor nær disse differensialparene blir ført.

Dette er et differensialpar,

dette er det andre differensialparet,

og mellomrommet mellom disse differensialparene

er enda mindre enn mellomrommet mellom

pluss- og minussignalene til differensialparet.

Dette er ikke måten å rute differensialpar på.

Differensialpar er som virkelig veldig høyhastighets signaler vanligvis.

Du vil virkelig beholde mye plass mellom differensialpar.

Greit? Veldig viktig.

Hvor mye er mye plass?

Så mye du kan, ok?

Minst

samme mellomrom som mellom signalene,

men selv det er ikke likt nok.

Så mye plass som du kan. Veldig viktig.

Jeg vet at dette fortsatt er et utkast, men selv i utkastet må du fortsatt tenke på

om det vil være plass til å forbedre dette oppsettet.

Hvis det blir plass til å flytte disse differensialparene langt unna hverandre.

Litt senere vil vi se

hvordan utformingen av disse differensialparene ble forbedret.

Men det er en viktig ting til

som jeg vil påpeke på dette oppsettet.

Legg merke til hvordan noen av signalene til dette LVDS1 -grensesnittet,

hvordan de blir dirigert.

Noen av signalene dirigeres på topplaget,

og deretter går de til disse gjennom hull Vias,

og de er koblet på bunnen til bord-til-kort-kontakt,

og noen av signalene fra det samme grensesnittet

blir dirigert på topplaget

. fortsett på lag tre,

og etter dette er de koblet
på bunnlaget

til bord-til-kort-kontakten.

Så noen av

signalene dirigeres bare på topp- og bunnlag, og noen av

signalene dirigeres på toppen, lag tre og
bunnlag, fra det samme grensesnittet.

Dette er det jeg vanligvis ikke gjør.

Jeg prøver vanligvis å rute alle signalene fra det samme grensesnittet,

jeg prøver å rute dem på samme måte.

Så hvis jeg bestemmer meg for å bruke lag tre,

så vil jeg bruke det til alle signalene i dette grensesnittet.

Spesielt hvis du trenger å gjøre lengdematching,

vil det være veldig nyttig av flere grunner.

En av årsakene er at lengden i Vias vil være nøyaktig den samme, og

husk også at signalene beveger forskjellig hastighet

på topp- og bunnlaget og innsiden av kretskortet.

Så hvis du bare sender signalet ditt på topplaget og det nederste laget,

kan det reise en annen tid

enn signalet som også vil bruke lag tre.

Greit?

Så ideelt sett vil du gjerne bruke samme lag

for signalene fra samme gruppe.

Spesielt hvis denne gruppen må tilpasses lengde.

Hvorfor vil vi lengde -matche LVDS -grensesnitt?

Eller hvordan vi ønsker å lengde marsj -LVDS -grensesnittet?

Det er noen toleranser,

men fordi vi designer datamaskinen-på-modulen,

vet vi ikke hvordan resten av

systemet vil bli koblet til dette LVDS-grensesnittet.

Vi vet ikke hovedkortet

hvor denne modulen skal plugges inn.

Vi vet ikke noe om kabelen som skal brukes.

Vi vet ingenting om displayet hva som skal brukes

og kobles til dette LVDS -grensesnittet.

Så det beste vi kan gjøre er lengde som matcher

alle disse LVDS -signalene til nøyaktig samme lengde.

Eller veldig lik lengde.

Greit? Og for dette er

den beste måten å rute alle signalene på samme måte.

Og slik ser det ut nå.

En av måtene på hvordan det var mulig å forbedre dette oppsettet

var å faktisk leke med pinout av denne
bord-til-kort-kontakten.

Og fordi dette er som en helt ny design,

er det ingenting om kompatibilitet

med tidligere revisjoner eller tavler eller noe.

Vi kunne leke med pinout av denne bord-til-bord-kontakten,

og dette forbedret dette LVDS-oppsettet mye.

Så hvis du kan endre pinout av kontaktene dine,

kan det være lurt å gjøre det noen ganger.

Se hvordan oppsettet ble forbedret.

Så nå blir dette LVDS -grensesnittet dirigert på det øverste laget,

deretter alle signalene de fortsetter på lag tre

og deretter fullfører de på det nederste laget.

Og legg merke til lengden på disse signalene.

Vi har ikke gjort noen lengdematching ennå

og merker at lengden er mellom 16 og 14 millimeter.

De er nesten nøyaktig like lange.

Slik

forbedret layouten ved å endre pinout på kontakten.

Legg merke til mellomrommet mellom disse differensialparene. Mye plass!

Greit? For LVDS 0, veldig lik.

Alle signalene nå går de på lag ti

og så går de på det nederste laget.

Legg igjen merke til hvor langt differensialparene nå er ført fra hverandre,

og det er nok plass til å gjøre lengdematching hvis det er nødvendig.

Greit? Så, når du sammenligner det med dette

hvordan det ble gjort før

da er alt mye mye bedre nå.

Og når vi snakker om ruting av grensesnitt på samme måte,

kan du se på dette.

NAND -grensesnitt.

Jeg skal aktivere alle lagene,

og jeg kommer til å velge dette skrivesignalet.

Det rutes på topplaget, lag åtte,

du kan se det her, og deretter det nederste laget.

Greit? Nå, datasignal.

Topplag, lag åtte, lag fem,

lag ti, nederste lag.

Lesesignal.

Topplag, lag åtte, lag fem, nederste lag.

Du skjønner ideen, ok?

Jeg vet at NAND-grensesnittet kanskje ikke er

det mest kritiske for lengdematchingen,

men det samme som for LVDS-signalene,

dette er datamaskin-på-modul

og dette grensesnittet er koblet til bord-til-kort-kontakt.

Vi vet ikke hvordan hovedkortet skal gjøres.

Hvordan folk skal rute NAND -grensesnittet

på hovedkortet.

Så det beste vi kan gjøre

er å gjøre lengden på disse signalene

på dette grensesnittet like eller veldig lik.

Og å rute hvert signal på forskjellige lag

eller mange signaler på mange forskjellige lag,

er ikke den beste måten å oppnå

riktig lengdematching av disse signalene.

Så dette må fortsatt forbedres.

Jeg har ikke en bedre versjon av dette NAND -grensesnittet

fordi vi skal jobbe med å forbedre dette.

Så jeg kan egentlig ikke vise deg det forbedrede NAND -grensesnittet.

Men du har ideen om NAND -grensesnittet.

Alle signalene fra NAND -grensesnittet

, alle skal dirigeres på samme måte.

De bør alle føres på samme lag.

Når vi snakket om avstand mellom to spor

eller avstand mellom differensialpar,

må du være oppmerksom på at det også er en regel

som angir minimumsavstanden mellom

hull og et spor eller mellom et hull og et kobber.

Når jeg klikker på denne revisjonen og når jeg zoomer inn her,

legg merke til hvor nært dette sporet er ført til dette ikke-belagte hullet.

Ikke-belagt hull betyr at det ikke er kobber inne i hullet.

Og når jeg måler avstanden mellom dette hullet og dette sporet,

kan du se at det er 0,1 millimeter.

Når jeg åpner disse

retningslinjene fra denne PCB-produsenten

og når jeg går på side 7,

vil du imidlertid se at de anbefaler

at minimum hull til kobberklaring

for ikke-belagt hull på de ytre lagene

skal være minst 0,2 millimeter.

Greit? Så, det vi har her, blir ført for nært.

Dette sporet føres for nær dette hullet.

Se hvordan det ble forbedret.

Greit? Nå, når jeg måler denne avstanden

, er den 0,211. Så det er mer enn 0,2 millimeter.

Det er veldig viktig, vær oppmerksom på funksjonene

til PCB -produsenten hva du bruker.

Og når vi snakker om disse mellomrommene og avstandene

, er det et annet tips.

Jeg skal åpne denne revisjonen av tavlen,

jeg skal zoome inn, og du vil fortelle meg

hva vi ønsker å forbedre her.

Vet du?

Disse sporene føres for nær brettkanten.

Hvorfor vil vi ikke rute så

nær denne brettkanten? Vet du?

En av grunnene er at miljøet

nær denne kanten endrer seg.

Miljøet der signalene reiser er i endring.

Når du ruter veldig nær hull

, er miljøet rundt disse hullene også
litt annerledes.

Så vær veldig forsiktig når miljøet der signalene beveger seg,

når dette miljøet endres

, vil det påvirke signalet.

Greit?

Så vi vil ikke rute nær kantene,

fordi det kan påvirke signaler som løper gjennom disse sporene.

En annen mer praktisk grunn til

at du virkelig ikke vil rute veldig
nær disse kantene,

er fordi

Eastwin PCB -en din ofte settes i et panel

med flere PCB -er.

Og når forsamlingshuset

skal montere platene dine,

når de skal lodde komponenter
på platene dine,

så vil de gjøre det for hele panelet,

og etter at de har loddet PCB -en

, må de fjerne denne PCB -en fra panelet.

Og det er forskjellige teknikker for
hvordan dette gjøres,

men i løpet av denne prosessen

når de skal fjerne brettet ditt fra panelet, kan

de skade sporene

som føres veldig nær kanten.

Ikke alltid, men noen ganger kan det skje,

de kan skade disse sporene.

De kan til og med skade noen komponenter

som er plassert for nær brettkanten.

Greit? Så vær veldig forsiktig.

Ikke glem å tenke på dette.

Hvis du plasserer komponenter for nær kanten, og

hvis du legger for nær kanten

, kan dette bli skadet når brettet

fjernes fra panelet.

Og når vi ser på dette brettet hva jeg har her,

skal jeg aktivere alle lagene.

Du kan se at jeg opprettet hele disse linjene,

disse grønne linjene som er her.

De er rundt hele brettet.

Og denne første grønne linjen som er her,

den brukes til å fortelle meg hvor langt jeg kan gå

med oppsettet.

Så det bør ikke være noe ruten

bak denne grønne linjen som er her.

Så dette bør ikke dirigeres hit.

Og den andre grønne linjen, som er her,

denne,

den forteller meg hvor langt jeg kan plassere komponenter.

Greit? Så du kan se at det ikke bør være noen komponenter

plassert lenger bak denne grønne linjen.

Og avstanden mellom brettkanten og disse linjene er,

som dette bare for å gi deg en idé. Greit?

Så denne er 1 millimeter

og denne er 2 millimeter.

Så, 1 millimeter,

minimumsavstand for layout fra kanten av brettet

og 2 millimeter

avstand for komponentene fra brettkanten.

Men i tavlene

dine kan det være lurt å bruke litt større tall.

Ikke glem at dette er en veldig liten datamaskin-på-modul,

så vi kan egentlig ikke legge til for mye plass her,

men for større tavler kan det være lurt å bruke større tall.

Og det er alt for dagens video.

Vi snakket mest om mellomrom,

men jeg har fortsatt en liste over interessante punkter

hva vi kan snakke om,

hvordan vi kan forbedre dette oppsettet,

og hvis du liker denne typen format, legg igjen kommentarer,

så jeg vet at jeg bør fortsette å lage denne typen videoer .

Sist gang la du igjen mange kommentarer,

og jeg var veldig glad for å lese dem alle.

Jeg leser alltid alle kommentarene, jeg,

noen ganger svarer jeg kanskje ikke på

alle kommentarene, men jeg leser dem.

Det var veldig interessant også for meg.

Det var noen kommentarer som pekte på

noen emner rundt Vias, så jeg lærte mye.

Jeg har ideer til å lage noen andre videoer

om disse temaene som er nevnt i kommentarene.

Så hvis du, hvis du tror at det jeg nevner
i videoen,

er noe du gjør annerledes,

la det stå i kommentaren,

forklar hvorfor, så jeg kan lære

og også andre mennesker kan lære av kommentarene dine.

Og hvis du bare liker denne typen format,

kan du bare legge igjen en kommentar om at du liker det.

Ikke glem å trykke like -knappen og abonnere, ok?

Jeg sier alltid abonnere,

fordi antall abonnenter hjelper meg med

å lage nye interessante videoer

, snakke med forskjellige mennesker

, snakke med forskjellige selskaper,

og det motiverer meg også til å lage nye videoer.

Tusen takk for at du så på.

Ikke glem liker, abonner og vi sees neste gang. Ha det!